Reporter: Care sunt cele mai importante 3 proiecte asupra căropra vă veți concentra în mandatul dumneavoastră de primar al Municipiului Tulcea?
Octavian Motoc: a) Realizarea unui parc tehnologic sau industrial, în imediata vecinătate a oraşului, în care să se deruleze activităţi cu nivel de poluare minimă, cum ar fi în domeniile: IT, automotive (componente auto), asamblare produse electrocasnice, procesare produse agricole (industrie alimentară, inclusiv pentru resursa piscicola din zonă), industria farmaceutică (de valorificare a plantelor medicinale cultivate sau din flora spontană) sau de servicii aferente Şantierului Naval. Mulți dintre edili se concentrează pe realizarea elementelor de infrastructura și utilități, de altfel strict necesare, dar uita că impozitele si taxele pentru serviciile publice nu pot fi plătite de șomeri sau oameni plătiți cu salariul minim. Aceasta presupune organizarea a cel puțin unei conferinţe internaţionale, cu invitarea de potenţiali investitori, în domenii de interes, pentru a-i convinge să investească în zonă, dar și emiterea unor Hotărâri de Consiliu local, care să stabilească, în conditii legale, facilităţi pentru investitorii care se hotărăsc să deschidă afaceri relevante în zonă.
b) Crearea unor elemente de atracție și utile pentru turism, inclusiv prin intervenții de conservare a inventarului arhitectural valoros și remodelare urbană. Cu câteva excepții, patrimoniul arhitectonic local valoros este într-o stare de degradare accentuată. Pentru a păstra ambianța de oraș turistic, Primăria trebuie să se implice în achiziția și restaurarea (în special cu fonduri nerambursabile) a unor clădiri emblematice pentru oraș, cum ar fi Casa Elvețiană, cladirea fostului ”Comcereal”, ”Cireșica”, de pe strada Gloriei, cladirea cu vechiul sediu al PNL de la ”Spicul”, fostul sediu al Pescăriilor Statului, actualmente Club MGM. Acestea vor putea fi introduse, ulterior, într-un circuit de folosință publică, cu destinații de interes turistic deosebit, ca elemente remanente ale fostului Centru Vechi al orașului, pe modelul Casei Avramide și a Palatului Pașei.
c) Aducerea infrastructurii stradale la un nivel corespunzator, prin: inventarierea străzilor cu cele mai mari probleme și prioritizarea intervenției la acestea, prin consultarea cetățenilor; urmărirea de către specialiștii Primăriei și diriginții de șantier a modului în care sunt efectuate lucrările, cu responsabilități clare, prin care să se evite realizarea de investiții cu mari probleme de durabilitate; aplicarea de condiții legale ferme privind capacitatea financiară, tehnică și de resurse umane pentru firmele ce participă la licitații de construcție/modernizare/reparații străzi; realizarea intervențiilor pe segmente, fără a perturba, într-un mod semnificativ, viața de zi cu zi a locuitorilor; reașezarea pe poziție a tuturor capacelor de canalizare din oraș; impunerea și aplicarea de termene minime rezonabile de garanție în contracte, pentru remedierea lucrărilor efectuate necorespunzător.
Reporter: Care considerați că sunt principalele probleme cu care se confrunta orașul Tulcea?
Octavian Motoc:
Calitatea precară a străzilor, cu trotuarele aferente;
Lipsa locurilor de muncă bine plătite;
Lipsa elementelor de identitate citadină cu valențe turistice;
Lipsa parcărilor concentrate, în spații special dedicate, în special pentru turiști;
Inexistența locurilor de agrement și distracție, inclusiv a parcurilor.
Reporter: Care sunt principalele calități care vă recomandă pentru a candida la funcția de primar?
Octavian Motoc:Vin cu experiența inginerului constructor specialist în implementarea proiectelor cu fonduri europene, cu ochiul jurnalistului de investigație, atent la fiecare detaliu care deranjează, cu un trecut relevant în administrația publică, dar și în economia privată, capabil să asigur un echilibru între toate aspectele cotidiene ale vieții citadine. Adaug la acestea experiența mea politică și bagajul juridic aferent unui mandat de senator.
Reporter: Care este viziunea dumneavoastră privind funcționarea eficientă a aparatului administrației publice locale?
Octavian Motoc: Este nevoie de un aparat al administrației publice foarte bine pregătit din punct de vedere profesional, în rândul căruia să fie utilizat potențialul individual al fiecăruia și spiritul de inițiativă. Trebuie identificate modalități de de diferențiere salarială pe baza nivelului de implicare al fiecăruia și a rezultatelor obținute. Este nevoie de o flexibilitate maximă între compartimente, astfel încât, în anumite perioade cu o încărcare mare într-un anumit domeniu de activitate, să putem aloca personal cu competențe apropiate din cadrul altor directii/servicii/birouri. Iar șefii de compartimente trebuie să fie adevărați profesioniști, capabili să managerieze activitatea acestora prin competență, abilitate și adaptabilitate.
Reporter: Cum veți relaționa cu un Consiliu Local în care nu ați avea majoritate?
Octavian Motoc: Noi ne dorim să obținem un scor cât mai bun și o majoritate în Consiliul Local. Dacă acest lucru nu va fi posibil, voi căuta să atrag într-o potențială majoritate consilierii reprezentanți ai unor entități politice frecventabile, cu care se pot identifica priorități comune pentru cetățenii orașului. În eventualitatea în care nu reușim, va trebui să purtăm negocieri punctuale pentru fiecare proiect de hotărare propus.
Reporter: Care este orașul cu modelul de administrație pe care il veți lua ca reper?
Octavian Motoc: Sibiul este orașul care a demonstrat că are o administrație cu viziune de dezvoltare umană și urbanistică ce poate fi folosită ca model. A reușit să păstreze elementele de identitate istorică, culturală și de atmosferă, în paralel cu o dezvoltare urbanistică echilibrată cu elemente moderne, dar s-a implicat și în atragerea de investitori relevanți, care au creat locuri de muncă durabile și bine plătite.
Reporter: Cum veți reuși să determinați tinerii să nu mai părăsească orașul?
Octavian Motoc: Direcțiile în care voi acționa pentru a stabiliza tinerii în Tulcea sunt următoarele:
a) atragerea la Tulcea a cel puțin unei instituții de învățământ superior serioase, pentru a asigura posibilitatea continuării studiilor și pentru tinerii provenind din familii cu venituri modeste;
b) înființarea unui parc tehnologic sau industrial, pentru atragerea de investitori, inclusiv în domeniile de interes pentru tineri – IT, automotive, componente electronice, industria farmaceutică etc.;
c) atragerea de finanțări europene pentru derularea de cursuri profesionale în domenii de interes pentru aceștia, cu posibilitatea inițierii de afaceri proprii sau de angajare la finalizarea lor;
d) derularea de activități culturale participative, în care tinerii să-și valorifice aptitudinile, renunțând la acțiunile așa-zis culturale, de tip festivist;
e) acordarea de sprijin tinerilor pentru înființarea de ONG-uri, implicate ulterior în activitatea de servicii sociale, ajutorarea persoanelor în vârstă singure sau imobilizate, cu finanțare de la bugetul local sau din fonduri europene;
f) implicarea tinerilor în proiectarea modului în care văd orașul în viitor, prin o consultare permanentă cu aceștia, mai ales prin intermediul unui Consiliu local al tinerilor, care să aibă un rol consultativ real în orice decizie importantă pe care urmează să o ia Consiliul local al adulților;
g) asigurarea unei rețele publice de Internet wireless funcționale, în puncte din oraș frecventate de tineri;
h) premierea tinerilor cu rezultate meritorii la olimpiade școlare, competiții sportive și culturale, concursuri de inventică și IT.
Reporter: Care credeți că este greșeala fundamentală a relației administrației locale cu cetățenii?
Octavian Motoc: Oricine vizitează Tulcea poate constata diferențe majore între nivelul serviciilor prestate în zona centrală și pe străzile principale și cele din cartierele mărginașe sau plasate excentric. Se mătură și se udă străzile, pe timpul verii, doar în zonele centrale, se plantează flori doar în aceleași perimetre, până și coșuri de gunoi există doar în aceste zone privilegiate. Iarna, durează uneori zile până când se deszăpezesc străzile mai laturalnice. Trotuarele din oraș sunt de nefolosit în cartiere, străzile cu piatră cubică au o calitate precară, capacele de canalizare sunt parcă special ”plantate„ sub sau peste nivelul asfaltului, pentru a distruge suspensiile autovehiculelor. Se întarzie, în mod nejustificat extinderea rețelei de distribuție gaze în cartiere, neexistând o înțelegere prealabilă clară cu distribuitorul asupra calendarului acestei extinderi, prin încurajarea unui ritm mai alert, probabil și din cauza riscului de renunțare la serviciul de termoficare al orașului. Cetățenii au dreptul însa la opțiuni care să-i avantajeze din punct de vedere financiar. Voi înlatura toate aceste bariere, care separă cetățenii orașului în unii privilegiați și unii de rang inferior.
Reporter: Ce măsuri veți lua pentru a ajuta persoanele în vârstă și, mai ales, pe cele singure?
Octavian Motoc: Primăria Tulcea nu are în grijă nicio unitate de îngrijire permanentă a bătrânilor, deşi, din informaţiile pe care le am, există o cerere crescândă de ocupare locuri în astfel de cămine.
Este adevărat că resursele financiare existente la dispoziţie pentru servicii sociale sunt limitate. Eu însă mă pronunţ pentru direcţionarea acestora strict către persoanele care au nevoie de ele şi nu către oameni care păcălesc sistemul. Consider că implicarea Primăriei în construirea şi funcţionarea unor cămine de bătrâni este strict necesară, pentru că nu este normal ca, după o viaţă întreagă de muncă, oamenii să fie abandonaţi, tocmai atunci când sunt mai vulnerabili. De asemenea, consider că este nevoie de un compartiment specializat sau de ONG-uri sprijinite și de autoritățile locale, pe bază de competiție de proiecte, care să presteze servicii de sprijin pentru bătrânii singuri cu probleme de mobilitate și persoanele cu dizabilități, de tipul cumpărăturilor strict necesare, medicamente, alimente, plata utilităților, deszăpezire pe timpul iernii, etc..
Reporter: Puteți să ne prezentați un scurt C.V.?
Octavian Motoc: C.V.-ul meu are vreo 8-9 pagini, dar, simplificându-l la minimum, arată cam așa: Inginer constructor (instalatii) de profesie, jurnalist in presa locală timp de 7 ani (1990 – 1997), cu bursă de studii la California State University, funcționar public în administrația județeană, timp de 13 ani, inclusiv director executiv, în domeniile dezvoltare regionala, relații externe, promovarea turismului, senator un mandat (2012 – 2016), administrator de firma privata in domeniul accesarii de fonduri europene (timp de 10 ani).
Sloganul meu în cursa pentru funcția de primar al Municipiului Tulcea din partea Alianței Dreapta Unită este: ”Sunt omul ce poate schimba orașul în cel pe care ți-l dorești!”.
Pana acum nu si-a spus nimeni parerea. Fii tu primul cel care o face!
Lasa Don Tarnacop ca nu ti se datoreaza tie toate astea.
Surpriza! Jud Tulcea nu are reprezentant (local)din partea PSD in parlamentul Romaniei, oare de ce ...
Domnilor politisti, solicitati constructia unor alveole in zone unde se stie ca se incalca legea ci...
La multi ani, Domnu' Cioro(m)elea! Salutari din metropola Niculitel!.
Cum e normal , Tulcea NU are nici un parlamentar.
Atâția ani a-ți fost la conducerea județului și nu a-ți făcut nimic. Cine vă mai crede?
Scrieti si despre Constantin fost primar?
Asa este Elena. Cand sari din caruta direct in Alfa Romeo vechi de 20 de ani te consideri invincibil...
Pfiuu , nu i-o fi cazut lui Ilie din buzunar?
Eugen, de ce te-as vota? Clontirde nu e usr-ista?